Pusašiai yra esminė automobilio transmisijos sistemos dalis, atsakinga už variklio sukimo momento perdavimą į ratus. Jie užtikrina, kad ratai suktųsi tolygiai ir transporto priemonė judėtų reikiama kryptimi. Pusašiai taip pat padeda išlaikyti galios perdavimą net tada, kai automobilio ratai keičia savo padėtį dėl posūkių ar nelygių kelių paviršių. Šiame straipsnyje apžvelgsime pusašių pagrindines dalis, jų veikimo principą ir jų svarbą automobilio judėjimui.
Kas yra pusašis?
Pusašis yra velenas, kuris perduoda galią iš pavarų dėžės arba diferencialo į automobilio ratus. Paprastai automobilis turi keturis pusašius – po vieną kiekvienam ratui – kurie veikia kaip jungtis tarp transmisijos sistemos ir ratų. Pusašiai turi sugebėti perduoti sukimo momentą net tada, kai ratai pasisuka įvairiais kampais, važiuojant nelygiais keliais ar sukant automobilį.
Pusašių pagrindinės dalys
Pusašiai susideda iš kelių svarbių komponentų, kurie kartu užtikrina, kad automobilio galia būtų efektyviai perduodama ratams. Pagrindinės pusašių dalys apima:
1. Velenas
Pusašio velenas yra pagrindinė dalis, kuri tiesiogiai perduoda sukimo momentą iš pavarų dėžės ar diferencialo į ratą. Velenas paprastai gaminamas iš tvirto metalo, dažniausiai plieno arba jo lydinių, kad atlaikytų intensyvias apkrovas ir būtų atsparus deformacijai.
Funkcija:
Pusašio velenas perduoda galią ratams, leisdamas jiems suktis ir judinti automobilį į priekį arba atgal.
2. CV sąnariai (granatos)
CV sąnariai (nuolatinės greičio jungtys), dar vadinami granatomis, leidžia perduoti galią net esant ratų posūkiams arba vertikaliems judesiams važiuojant nelygiais paviršiais. Šie sąnariai yra itin svarbūs tolygiam judesiui ir ratų sukimosi kampų kompensavimui. Automobilio pusašiuose dažniausiai naudojami du CV sąnariai – vidinis ir išorinis.
- Vidinis CV sąnarys jungia pusašį su transmisijos sistema arba diferencialu.
- Išorinis CV sąnarys jungia pusašį su ratu.
Funkcija:
CV sąnariai užtikrina, kad galia būtų perduodama net esant kampiniams judesiams, todėl automobilis gali efektyviai keisti kryptį ir važiuoti nelygiais keliais.
3. Apsauginės movos (gofruotos gumos gaubtai)
Apsauginės movos, dar vadinamos gofruotomis gumos gaubtais, dengia CV sąnarius, kad apsaugotų juos nuo purvo, vandens, smėlio ir kitų teršalų, kurie gali pakenkti jungties vidinėms dalims. Šie gaubtai yra pagaminti iš patvarios gumos ir apsaugo sąnarius nuo korozijos ir dilimo.
Funkcija:
Apsauginės movos apsaugo CV sąnarius nuo teršalų ir užtikrina ilgalaikį jų veikimą, sumažindamos gedimų riziką.
4. Guoliai
Guoliai yra svarbi pusašių dalis, nes jie leidžia velenui ir CV sąnariams laisvai suktis su minimaliu trinties pasipriešinimu. Paprastai guoliai yra įmontuojami tiek CV sąnariuose, tiek kituose pusašio sujungimo taškuose.
Funkcija:
Guoliai užtikrina sklandų ir lengvą pusašių sukimąsi, sumažindami trintį tarp judančių dalių.
5. Tvirtinimo elementai (varžtai ir spaustukai)
Tvirtinimo elementai naudojami pusašiui pritvirtinti prie transmisijos sistemos ir ratų. Šie elementai užtikrina, kad pusašiai būtų saugiai pritvirtinti ir kad galios perdavimas būtų efektyvus.
Funkcija:
Tvirtinimo elementai užtikrina, kad pusašiai būtų tvirtai pritvirtinti prie kitų automobilio komponentų, užkertant kelią laisvumui ir gedimams.
Pusašių veikimo principas
Pusašių veikimas grindžiamas galios perdavimu iš variklio į ratus per transmisijos sistemą. Kai automobilio variklis sukuria sukimo momentą, jis perduodamas į pavarų dėžę ir toliau į diferencialą, kuris nukreipia galią į pusašius. Pusašiai perduoda šią galią ratams, leisdami jiems suktis ir judėti reikiama kryptimi.
Pagrindiniai pusašių veikimo žingsniai:
- Variklis sukuria sukimo momentą, kuris perduodamas į pavarų dėžę.
- Pavarų dėžė perduoda galią į diferencialą.
- Diferencialas nukreipia galią į pusašius.
- Pusašiai perduoda sukimo momentą į ratus, užtikrindami automobilio judėjimą.
Kai automobilis suka ar važiuoja nelygiais keliais, CV sąnariai leidžia ratams pasisukti įvairiais kampais neprarandant galios perdavimo, užtikrindami tolygų automobilio valdymą.
Pusašių tipai
Pusašiai gali būti įvairių tipų, priklausomai nuo automobilio transmisijos tipo ir konstrukcijos:
1. Priekiniai pusašiai
Priekinės varomosios ašies automobiliai naudoja pusašius, kurie perduoda galią iš pavarų dėžės tiesiogiai į priekinius ratus. Tai dažniausiai pasitaikantis pusašių tipas lengvuosiuose automobiliuose.
2. Galiniai pusašiai
Galinės varomosios ašies automobiliai turi pusašius, kurie perduoda galią iš diferencialo į galinius ratus. Šie pusašiai dažniausiai naudojami sunkesniuose automobiliuose arba visureigiuose.
3. Visų varomų ratų pusašiai
Transporto priemonės su visų varomų ratų sistema (AWD) turi pusašius tiek priekinėse, tiek galinėse ašyse, užtikrinančius galios perdavimą visiems keturiems ratams vienu metu.